The only exeption

Måste ge en liten diss till en låt som jag tycker om. The only exeption - Paramore.
Så här går låten i början:
When I was younger
I saw my daddy cry
And curse at the wind
He broke his own heart
And I watched
As he tried to reassemble it

"And my momma swore that
She would never let herself forget
And that was the day that I promised
I'd never sing of love
If it does not exist

But darling,
You, are, the only exception"
Den sista biten blir alltså:
"Och min mamma svor på att
Hon skulle aldrig låta sig glömma
Och det var den dagen som jag lovade
Jag skulle aldrig sjunga om kärlek
Om det inte finns

Men älskling,
Du, är det enda undantaget"


Hon säger, att hon inte ska sjunga om kärlek - om det inte finns.
Men hon sjunger om denna grabb som om han är det enda undantaget.
Alltså är det inte en söt låt som jag trodde - att han är det enda undantaget, att han är kärlek som finns!

Men när hon säger det sådär låter det som om "nu är jag söt och sjunger om dig fast än att jag inte ska, men jag sjunger ju om dig för att det inte finns någon kärlek"
Är det någon som fattar vad jag menar? Eller har jag missuppfattat låten?
Jag översatte hela men jag fatade inte mer då haha!
#1 - amanda

Jag tror att det är typ så här att typ hon inte tror på kärleken för att hennes pappa blev lämnad eller något, och sen så hittar hon den där pojken och då förstår hon att kärlek finns, typ (:

#2 - Fannuh

som jag tolkar låten så handlar det till en början om hennes föräldrar som har någon form av problem, och att hennes mamma säger att hon aldrig ska glömma det som hänt..och att samma dag så lovar hon att inte sjunga och kärlek, om den nu inte finns..

men sen kommer det där " but darling, you are the only exeption" alltså att " men älskling, du är det enda undantaget " alltså att den här älsklingen skulle vara kärlek, som hon tydligen trodde att den inte fanns.. fast jag kan ju också ha tolkat den fel..^^