Kom ihåg att älska era föräldrar

Idag är jag tacksam.
Fruktansvärt tacksam över mina snälla föräldrar som alltid ställer upp och hjälper mig

Igår gjorde jag och pappa en deal.

Han ska ge mig pengar
Jag ska köpa LCHF klassad mat
Ta hem den
Laga den
Pappa kommer och hämtar matlådor 
Jag får äta gratis i utbytet mot att jag lagar maten! 

Fruktansvärt värt.

1. Man går ner i vikt till sin idealvikt om man håller sig till LCHF (low carbs, high fat)
2. Om ni inte redan visste det är LCHF en ultimat diet att äta som Diabetiker
3. Mamma och pappa får lagad mat varje dag
4. VARIERAD mat som vi i familjen Blom varit lite dålig på hah
5. Win win!


Min pappa har ätit LCHF i flera år nu. Jag vet att det är många som är kritisk mot denna diet. Men det är lite mer som ett val av livsstil för många. 
Man har sen barnsben fått höra att man ska äta från hela kostcirkeln, ja.

Det är bra, visst.

Men i dagsläget håller genomsnittet inte måttet. Vi konsumerar alldeles för mycket kolhydrater! Vi blir bokstavligt talat karamelliserade.
Socker stimulerar samma del av hjärnan som kokain #randomfact

Dock ska jag inte prata om socker som att det är gift, inte till 100%
Men till 95%


Ni ser, 
Jag har läst innehålls förtäckning på allt jag äter hur mycket kolhydrater det är i allt
Ända sen jag var 8 är gammal.


Inte för att jag är manisk eller varit anti mat
Haha tvärt om 
jag har nog varit en av mina vänner som öressat mest godis emellanåt

Men för att kunna få ett humm om hur jag ska anpassa min sjukdom. 



Man får sig en bra uppfattning om vad socker gör med ens kropp. För varje gång jag äter något sött måste jag klicka på min dosa jag bär på mig dygnet runt. Klickar jag inte på den får jag känna biverkningarna av sockret
rejält.

Hade inte ni haft en fungerade bukspottkörtel hade ni också känt det. 

Man mår dåligt. Kroppen reagerar. Den försöker driva ut de överflödiga sockret som du just intagit, hur? Kiss.

Haha förlåt att jag just skrev kiss men ah, sant.

Fungerar inte det nog bra och nog mycket socker inte tar sig ut så börjar du spy. Du får magsmärtor, feber, kissnödig och törstig.

Får du inte insulin, det själva motgiftet, som kan kompensera sockret, så påbörjas en blodförgiftning. Som kallas ketoner. Det finns teststickor som många diabetiker har hemma för att kunna se hur mycket ketoner man har i blodet för att kunna avgöra om du måste bli liggandes på sjukhus, om man varit utan insulin för länge.
Efter ungefär en vecka av kaskadspya, viktnedgång och orkeslöshet är du död. Utan insulin.

Era bukspottkörtlar producerar insulin.
Min gör inte det alls. Vilken huvudtecknet på att jag har Diabetes Typ 1.

Det finns några andra typer av Diabetes också, bland annat graviditetsdiabetes.

Men de vanligaste är Typ 1 och Typ 2.

Typ 2 får man vanligast när man är äldre, överviktig och överkonsumerat kolhydrater för länge. Den bukspottkörteln producerar fortfarande lite insulin, den har inte lagt av till 100%. Med typ 2 kan man leva ett liv helt utan tabletter (vanligast med tabletter i typ 2 och insulinsprutor till typ 1) 
Om man håller sig från kolhydraterna och mltionerar.


Jag klarar mig inte länge utan insulin. Jag måste använda det resten av mitt liv. Jag får inte överkonsumera insulin heller för då dör jag också.

Hela mitt liv består av konstant balansgång.



Jag är väldigt tacksam, alltid varit
Fruktansvärt tacksam för att jag lever i den tid vi gör. För att det finns insulin.

Och fruktansvärt tacksam för mina föräldrar. ♡


Sommaren jag fick Diabetes var jag som sagt 8 år. Vi var i Piteå som vanligt under sommaren. 
Men jag blev sjuk.
Väldigt sjuk.
Jag spydde hela tiden och bkev bara sämre och sämre.
Jag kunde inte behålla någonting jag åt och jag tappade 10 kg. 
Ironiskt nog var det enda jag fick i mig Obóy som min mormor gav mog, haha!
Men hon visste att jag aldrig skulle tacka nej till Obóy. Så jag fick det dagligen.

Vilket i efteehand var något av det värsta tänkbara, 
Men det visste vi inte då. 

Jag var sängliggandes dygnet runt, men spenderade mer tid liggandes på toalettgolvet mellan spyattackerna för det var skönt med det kalla golvet och slippa ödsla den lilla energin jag hade på att springa fram och tillbaka.

Jag minns att jag i mitten av denna vecka försökte mig upp och försökte gå ut till alla de andra på uteserveringen mommi hade. Jag var så känslig mot solljuset och kunde knappt se något. Men jag orkade inte gå mer än kanske 20 meter.

Tillslut ringde pappa vårdcentralen utanför Hortlax och sa att hans dotter var sjuk, att hon inte kunde behålla någonting.

Kvinnan i andra sidan luren sa åt min far att ringa när det är någonting allvarligare än magsjuka och la på i hans öra.




Okej, låt oss detta sjunka in en liten stund.





Hade det inte varit för mina föräldrars beslut att åka in den dagen har jag mest troligt bara blivit 8 och ett halvt år gammal.

Pappa fick bära mig in i vårdcentralen för att jag inte längre kunde stå.

Jag minns hur jag låg och kved på sängen av smärta och bad de bara vara över.

Sen fick jag åka hösta prioriterad ambulans in till Sunderbysjukhus.






Jag har provat äta LCHF tidigare, och mina värden har aldrig varit mer stabila än var dom var då. Jag behövde inte längre balansera! Min kropp gick in i en slags trans som kallas ketos. Inte riktigt kolla upp innerbörde med de än men det är i princip som att min kropp omvandlar all fett som jag tar in till energi, istället för att som tidigare, använda kolhydraterna som energikälla. 
Så kroppen ställs om till att förbränna fett.

Och då slipper jag alla dessa dlar och toppar! Jag behöver inte längre ta insulin till maten! (hög produktion av insulin skapar viktökning också)

Det enda jag behöver är min basaldos, de lilla den pytsar in var tredje minut för att hålla en grund. 


Hoppas ni blev er lite klokare, eller att ni alls förstår vad jag försöker förmedla haha





IDAG i alla fall!
Så köpte jag mat, pappa betalade, jag lagade allt utom soppan och LCHF brödet jag tänkt.

Tänkte då en grön smoothie till förrätt, avakadosoppa + lchf bröd + creme fraiche + knapriga baconchips med västerbottens ost till varm/kall rätt då den kan ätas både varm och kall.
Mörk choklad doppade "marsipan" bollar med kokosflingor till dessert! 

Helt sjukt. Jag älskar LCHF. Ludvig frågade varför jag aldrig är lika taggad på att laga vanlig mat som jag är att laga mat utan kolhydrater
Kanske för att korv med makaroner och ketchup inte är så spännande
Varje dag
Varje vecka

 Som pappa sa "det funkar tills man fyller 30"

MEN SÅ KUL DET VAR!


Jag glömde slå på fläkten när jag gjorde bacon och västerbottensost chipsen. 
Det steg till övervåningen, jag och Ludvig fick små pustar av röv lukt och ifrågasatte varandra ifall vi ljög om att vi hade fisit. 
Men de lukta fan hela tiden. 

Haha vi följde doften utanför sovrumsdörren alltså det luktar riktigt svettig RÖV i hela huset!!!!! 

Men! Det ska bli gott imorgon.
Och mina fake marsipaner smakar som vanlig marsipan.
Det är fan lycka.

När jag gjorde dom stod det i receptet "några droppar bittermandelolja" 
Stoppa en halv kork.
Smakade sen på den för att se hur stark den var.

Ingenting jag personligen rekommenderar att man gör.

Sen måste ni också förstå att det inte finns nog mycket tid här i världen för rättstavningar.