Sweet dreams

Åh, i natt drömde jag två olika drömmar. En helt okej, och en helt wierd, spårad dröm?! Sex + bajs var med i den. Vill dock inte gå in på detaljer på den eeuuww.. alltså jag undrar varför jag drömmer så skumma drömmar ibland och alla andra berättar om en "skum" dröm dom haft, typ att dom och en kompis gick på toa? Jag har inte hört någon drömma saker som inte skulle kunna hända faktiskt. Jag skulle uppsaktta om någon berättade en wierd dröm som dom hade haft, som verkligen ÄR wierd! Då kanske jag berättar om den där drömmen ↑ haha!

Första drömmen jag drömde var att jag gick in i en liten shop. Den var typ från USA från.. 70-talet kanske?
Det var en bröd affär. Den var liten och den var söt. Dom bakade sånna dära platta, runda hårdbrön med ett litet hål i mitten. Vad heter dom nu igen?

Man kunde få smaka på brödet hur mycket man ville och det fanns ett litet bord där med små stolar till. Ena väggen bestod bara av ett stort fönster som bluckade ut över gatan. Man kunde sitta i fönstret också.
Det var fullt med små saker överrallt. Små 70-tals saker.
Det var mysigt. Hemtrevligt.
Jag la inte märket till vem stod och bakade allt det goda brödet bakom disken förns jag hade kollat på alla de fina sakerna som var pryglade på väggen. Det var Mommi!
"Mommi jag visste inte att du hade en affär?"
"Jå allsindar! Den här har jag drivit länge! Men när du blir född gullong har jag inte längre kvar den här affärern."
Jag gick bakom disken och kollade så hon stressade fram degen fram och tillbaka över bordet dränkt i mjöl.
Jag tog ett smakprov. Och ett till, och kunde inte låta bli att ta ett till! Gud så go'a dom var!

"Mormor dom här är ju alldelens utsökta!" sa jag till henne. Hon log och nöp mig i kinden, sen fortsatte hon.
Jag gick runt medans hon gjorde sina gamla rutiner. Jag märkte att det inte var som på "min" tid. Folket var annorlunda, inredningen var annorlunda, modet var annorlunda. Och vilka affärer kan man faktiskt gå in och sätta sig i och sitta som man vill nu för tiden?
Efter att dom utsökta brödbitarna lämnar mina smaklökar kom suget igen. Tog en efter en. Korgen stod brevid mormor som gungade fram och tillbaka då hon knådade degen. Hon sa ingenting, varför inte ta sig en liten bit till?
Efter jag hamstrat ett så där 20-tal med smakprov sa hon att det fick vara nog.
Jag drog till en lögn om att jag kände mig låg. Jag fick ta ett blodsockervärde. 8.2. Ljög och sa att jag bara hade 4.2, då blev mormor orolig "åh lilla hjärtat jag ska smöra en macka till dig!"
Sagt och gjort. Åh, himmelriket!

70-tals affären blev vårat kök. Mamma och pappa var i köket också.
Medans jag mumsade i mig brödet frågade jag mormor hur man gjorde bröden. Hon gav mig en honungsburk som min farmor gjort. Hon gav mig ett paket med mjölk och bad mig röra ner två deciliter. jag skvätta i lite, hon kolla och sa att det var bra, och att det nu bara var att röra om.
Tveksam på om det var så där det skulle se ut gjorde jag ändå som hon sa åt mig. Det blev en deg tillslut, men inte lika fin som mormors.
Vi skulle ut och resa. Det var ingenting som dom sa att vi skulle, men jag visste det redan. Vi hoppade på ett tåg. Vi åkte bara en kort stund innan det var dags att kliva av för att byta tåg.
Då vi hade klivit av frågade jag om inte hon kunde visa mig hur man skulle göra med degen sen.
Hon satte sig på knä på marken och började kavla ut biten i tre olika delar. Det skulle bli tre bröd av honungen som fanns i det så fint formade glasburken.
Sen kom tåget vi skulle med. Vi fick brottom så jag hann inte plockar upp dom. Denna tågtur var inte heller lång och då vi klev av var vi på samma ställe, men det var vinter. Det hade snöat och jag undrade om dom var kvar så jag började borsta bort snön. Det var nyfallen snö så det var inte svårt att hitta dom. Alla var okej, men frysta. Ett av de tre utkavlade bröden var det ett märke av en sko på. Det blev plötsligt ett jättebra spår i en mordfalls gåta!
Stämningen i luften blev annorlunda och nu blev vi litet smått delaktiga i en utredning.
Då dom berättade att denna mystiska man/kvinna stått där fick jag en liten film i huvudet då denna person stått på degbiten då tåget kom, men just innan fallit framför tåget och dött!

Jag ryste. Sen var fallet löst, haha!
Vi gick några meter åt höger där vi sökte skydd från snön mellan två väggar. Vid ena väggen var det en bänk som vi satte oss på. Mormor började sticka. Jag frågade henne hur man fick brödet runt. Då pekade hon med ena sin sticknål på en ihoptejpad pappersstycke så det liknade en ring. I Var degbiten. Hon sa att de skulle stelna så där. Hon sa också att det var inte alla som köpte brödet sådär, utan bara bitar som inte riktigt blivit klara, det smakade ju ändå likadant.
På andra väggen var det fyra olika dörrar. En dörr öppnades och en ung man kom ut. Efter sig lämnade han en stackars kvinna som såg sönder drogad ut. Sen gick det in en ny man. Vi satt utanför ett bordell. Man kunde se olika stackars ned drogade tjejer som låg i olika sängar i olika ställningar där männen turades om om dom.
Det hade under tiden hunnit satts sig en man med svart rock och hatt med käpp brevid oss. Han berättade om flickorna som blivit bortfördna från sin familj och var tvungen nu att tjäna pengar för att kunna överleva. Stället hetter "Youngsters". Vi satt och sa hur hemskt behandlade dom blev. Vi kommenterade männen som tyckte det var kul och att en även en kvinna gick och låste in sig i ett av rummen.
Efter att mannen suttit och pratat om stället för alla deras nackdelar var det dags för honom att bege sig. Vi frågade vem han var och han sa med ett leende på läpparna:
"Det är jag som äger "Youngsters""


Mormor & Jag ♥