I en sal på lassarettet

När jag var gick på Skogså var det en låt som vi brukade sjunga på. Våran mat-tant började alltid gråta då hon fick höra oss på 8 bast sjunga denna låt. Jag minns hur vi gick in i lärar rummet då vi hade lärt oss den bara för att visa upp oss, och för att få gå in dit för det var inte ofta man fick vistas där!

"I en sal på lassarettet där vita sängar står
låg en dödssjuk liten flicka
blåa ögon lockigt hår
Så en dag så fråga flickan:
"Får jag fara hem till mor?"
"Nej det får du ej min flicka, men till våren kanske då."

Våren kom och flickan fråga:
"Får jag fara hem till mor?"
"Nej det får du ej min flicka, men till sommarn kanske då."

Sommarn kom och flickan fråga:
"Får jag fara hem till mor?"
"Nej det får du ej min flicka, men till hösten kanske då."

Hösten kom och flickan fråga:
"Får jag fara hem till mor?"
"Nej det får du ej min flicka, men till vintern kanske då"

Vintern kom och flingor faller
över flickans lilla grav.
Där står prästen, där står alla
där står flickans mor & far."

Jag har kollat upp låten, och vi fick lära oss den annorlunda än vad orginallåten lät som.
Det här är orinallåten: http://www.youtube.com/watch?v=zY-LmBI_fac